Tryfflar

Detta är enligt mig det enklaste och snabbaste godiset man kan göra. Tryfflarna går alldeles utmärkt att frysa in om du vill göra dem ett tag innan jul.
 
 

Mörk chokladtryffel

200g mörk choklad
1dl grädde
25g smör
 
  1. Hacka chokladen och skär smöret till små bitar. Lägg ner detta i en bunke.
  2. Koka upp grädden och häll den över chokladen och smöret och rör om tills allt har smultit samman. Behövs det mer värme går det bra att sätta in bunken i mikron ett litet tag, ca. 5-10 sekunder per gång.
  3. Ställ in bunken i kylen tills den stelnar. Rör om då och då.
Gör du kulor ska smeten vara ganska hård, men fortarande formbar. Jag tycker själv att det är lättare att nypa ihop bollarna än att rulla dem.

Vill du spritsa ut dem ska den vara mjukare, men inte för mjuk. Jag tycker att knäckformar eller ischokladformar har perfekt storlek, men man kan givetvis använda större tryffelformar också. Det blir fint både utan tyll och med stjärntyll.
 
Tips på dekor/smaksättning:
- Vintrigt strössel.
- Krossad polkagris (att rulla tryfflarna i eller arbeta in i smeten).
- Pärlsocker.
- Kakao.
 
chokladtryffel jul julblogg julgodis mörk chokladtryffel recept tryffel tryfflar
1 kommentar
Lena

Tack för tipset! Enkelt o gott ska det vara ! Har ett recept från i fjol då man skulle koka sån där mjölk på burk du vet i 5 minuter så skulle det gå att forma till bollar o så skulle man doppa i choklad så skulle det smaka som bounty. Om du vill ha det riktiga receptet så kan jag skriva det om du säger till. Men i år ska jag göra lite godis! MVH Lena

Svar: Jag tar jättegärna receptet för det. Låter supergott!
Ellinor