Äppelmuffins

Här kommer receptet på mina äppelmuffins med smak av pepparkaka, som jag lovade er igår. Ni får väldigt gärna titta in i min receptblogg om ni har lust.
 
 

Äppelmuffins ger ca. 15 muffins

5 äpplen (små höst-/vinteräpplen, t.ex. Ingrid Marie)
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1½ tsk malen kardemumma
1 tsk malen kanel
½ tsk ingefära
1 dl raps-/solrosolja
  1. Sätt ugnen på 150°C
  2. Vispa ägg och socker pösigt.
  3. Blanda noggrant ihop de torra ingredienserna.
  4. Vänd ner mjölblandningen i ägg- och sockerblandningen och tillsätt oljan.
  5. Riv tre av äpplena grovt. Skär de övriga i små bitar. Rör ner de rivna äpplena och äppelbitarna i smeten.
  6. Fyll muffinformar drygt halvvägs.
  7. Grädda i mitten av ugnen i ca. 40 minuter.
6 kommentarer
victorias Jul

De där såg goda ut. De kanske man ska ta och testa

Svar: Ja, det tycker jag verkligen att du ska göra.
Ellinor

Em

Men så gott det ser ut och verkar!! Kanske ska fröken hopplös i köket göra ett försök ;)

Svar: Ja, gör det! De är hur enkla som helst att göra.
Ellinor

Emelie - Emelies Christmas

Men åhh så gott :D

Svar: Vad kul att du tycker det :D
Ellinor

Helly

Gillar verkligen klassiska muffins. Inte nån större fan av cup cakes. Mest kladdigt och för sött. Dessa verkade helt i min smak. Fina bilder :)

Svar: Tack!Jag föredrar också vanliga muffins. Cupcakes kan verkligen bli för mycket ibland.
Ellinor

Maries strålande jul

Ser goda ut!

Elinor

De blev fantastiskt goda :)

Svar: Vad roligt! :D
Ellinor