Johannas jullista

Idag tänkte jag att jag skulle svara på en lista. Perfekta kuren för den uttråkade. Den här kommer från Johannas blogg Mitt Vinterland.
 
Vad är det bästa med julen?
Det är svårt att säga eftersom det är hela hopkoket som gör julen så himla mysig. Tända ljus, trevligt umgänge, en anledning att baka mycket, julbelysning i så gott som varenda hus och lägenhet och (föhoppningsvis) snö.
 
Hur skulle din drömjul se ut?
Jag skulle vilja bo i ett lagom stort hus i någon liten stad, alternativt en bit från stan, bjuda in familj och släkt och bara ha det mysigt med tusen olika ljus, en mäktig julgran, godis, god mat och en tänd brasa.
 
Vilka tre saker önskar du att få mest av allt i julklapp i år?
- En djupröd Kitchenaid eller Electrolux EKM4000 står högt upp på listan i år.
- Kate Bush's album The Sensual World som LP för att matcha The Sensual World-singeln som jag fick på min födelsedag. Jag vill rama in dem och hänga dem på min vägg. 
- En tredje klapp kommer jag inte på just nu, men presentkort för Nacka Forum eller Åhléns är alltid uppskattade.
 
Vad är roligast, att ge eller få julklappar?
Jag älskar att hitta den perfekta julklappen och se hur mottagaren reagerar, men jag tycker mycket om att få julklappar själv också.
 
Vilka är dina 5 favoriter bland alla julkalendrar som visats hittills?
Tjuvarnas jul, En riktig jul, Kurt Olssons julkalender (som gick året innan jag föddes, men den fanns inspelad och vi såg den istället för 2005 års julkalender som ingen i familj tyckte särskilt mycket om), Julens hjältar och så har ju Greveholm en särskild plats i mitt hjärta eftersom det är den första kalender jag kommer ihåg från min barndom.
 
Vilka är dina favoriter bland alla andra julfilmer?
Livet är underbart, En andra chans, Polarexpressen, En Julsaga (särskilt Robert Zemeckis- och Farbror Joakim-versionen), White Christmas, Snögubben, m.fl. Jag har mångafavoriter.
 
Vad lyssnar du helst på vid jul? Någon favoritjullåt?
Jag lyssnar på ganska varierad musik kring jul, gärna klassiker som Bing Crosby, Nat King Cole, m.fl. men även mer rockiga/poppiga låtar eller körmusik. Jag har ingen favorit. Det påverkas så mycket av humöret från dag till dag. Ena dagen lyssnar jag exklusivt på Jethro Tulls jullåtar och nästa dag drar det mer år Coventry Carol-hållet.
 
Vad äter du mest av på julbordet?
Janssons frestelse.
 
Vad dricker du helst till julmaten?
Julmust.
 
Vad är ett måste på godisbordet på julafton?
Minibiskvier och chokladkola. Även limepraliner har blivit en favorit på senare år.
 
När börjar du julpynta samt klä granen?
Jag brukar börja med pyntet lördagen innan första advent så att det ska vara ordnat när man vaknar på morgonen. Granen klär vi oftast den 22:a eller 23:e december, men det beror också på om jag och Robert firar jul hemma eller med mamma.
 
Vilka färger har du mest av till jul?
Det är nog mest rött, guld och, i viss mån, naturfärger.
 
Ser du på Kalle Anka varje jul?
Ja, ingen jul utan Kalle.

Ser du på Karl-Bertil Jonsson varje jul?
Ja, fast inte nödvändigtvis på julafton. Ibland spelar vi in Karl-Bertil och tittar under någon av mellandagarna.

Vad är det bästa med att blogga om julen?
Det är ett utmärkt sätt att få utlopp för ens tankar, etc. så att resten av ens umgängeskrets slipper höra prat om julen redan i oktober (fast jag måste erkänna att det inte riktigt hjälper på den fronten. Det är rentav så att det förvärrar situationen för alla som inte är julgalna) och att blogga om julen hjälper till att öka julkänslan. Dessutom är den fina gemenskapen vi har mellan oss julbloggare underbar.
 
Läser/ följer du alla andra julbloggar som finns också, eller kanske bara några utvalda favoriter?
Jag följer ca. 50 julbloggar med hjälp av bloglovin, vilket kan bli väldigt mycket om man inte betar av de nya inläggen varje dag. Jag håller fortfarande på att läsa inlägg från i september! Sen har jag två olika kategorier för julbloggar. En för alla julbloggar och en för ungefär tio favoritbloggar.
 
Hur tycker du att en bra julblogg ska vara?
Det får gärna finnas tips för att förenkla julstöket, recensioner, m.m. Men det är samtidigt viktigt att bloggen är personlig. Visst är det kul att läsa recensioner, men är det det enda som finns på bloggen är det inte lika roligt. Jag vill ju veta vem personen bakom bloggen är och hur den personen firar sin jul. Det är alltid intressant att höra om andras jultraditioner.
 
Jag tycker även att det är viktigt att ha en lättläst blogg, visuellt sett. Vit text på svart bakgrund klarar jag till exempel inte av, eftersom mina ögon blir otroligt irriterade av det.
 
julfrågor jullista
4 kommentarer
BittesJul

Kul läsning

Svar: Vad roligt att du tycker det :)
Ellinor

Johanna - Mitt vinterland

Vad roligt att du svarade på min lista :) Håller med dig om vit text på svart bakgrund, inte alls bekvämt att läsa!..

Svar: Ja, det är hemskt! Förstår inte varför så många väljer att designa sina bloggar på det sättet (tack och lov ingen av de julbloggar jag har hittat).
Ellinor

Liza

Härligt med jullistor! :D

Svar: Ja, det är så roligt att få berätta lite om ens egna tankar, traditioner, etc. kring julen.
Ellinor

Jannice

Hej!

Vilken trevlig blogg du har. Förälskade mig lite i domherren du har i granen. Får man fråga var du har fått tag på den?

Tack på förhand :)

Svar: Tack! Visst är den fin? Jag vet inte exakt var mina domherrar kommer ifrån eftersom de har funnits i familjen så länge jag kan minnas, men jag lyckades hitta ett par liknande på Slöjddetaljer: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/skapande-pyssel/pyssel/julpyssel/domherre-pid9029
Ellinor