Julboken

Jag vill verkligen slå ett slag för den här underbara julboken. Jag har haft den sedan julen 1997, när jag var sex år gammal och jag läser den fortfarande varje år. Julboken av Görel Kristina Näslund (text) och Andréa Räder (illustrationer) är egentligen en barnbok, men jag har som sagt fortfarande stor behållning av den.
 
 
Den innehåller recept, en hel del pysseltips, etc. men det jag alltid har tyckt varit det bästa med Julboken är all information om våra traditioner och andra juliga frågor man kanske har ställt sig någon gång. Varför heter pepparkakor pepparkakor om de inte innehåller peppar? Varför tar vi in granar på julen? Var kommer traditionen med julklappar ifrån? m.m.
 
Så här lyder baksidestexten:
 
"Följ med hem till Julia och hennes pappa på julstök och julfirande - från den hemgjorda grankalendern i advent till den avslutande julgransplundringen vid Tugondag Knut!
I Julboken hittar du mängder av roligt julpyssel, goda recept, julsånger och -lekar.
Julia visar hur man binder julkrans, gör pepparkakshus och julkrubba, tillverkar julkort och julgransprydnader, stöper ljus, kokar kola, knäck och annat gott...
Julia har många tips på bra och billiga julklappar som är lätta att tillverka själv och hon är duktig på att göra vackra paket och rimma till dem.
Du får också veta lite om hur julen firades förr i tiden och varifrån alla julgotterna kommer."
Andrea Räder Görel Kristina Näslund Julbok Julboken Julrecept Pysselbok julpyssel recept
1 kommentar
Eva

Roligt, min mamma sade häromdagen att det var hennes favoritbok, och att jag gärna fick låna den. Den verkar vara populär med andra ord!

Svar: Tycker definitivt att du ska läsa den. Det är möjlig att jag läser den med nostalgiglasögonen på, men jag tycker verkligen att den är en otroligt bra julbok.
Ellinor