Första jullistan för i år

Jag märker att fler och fler julbloggare blir aktiva nu och även att jag får en del besökare på den här bloggen. Jag är ännu inte i rätt mentalitet för att blogga om julen så ni får vänta lite till på mig, åtminstone tills det är mindre varmt. Men jag har börjat planera en del för framtida inlägg, främst egna idéer för godis, bakverk, etc.
 
Trots att julmentaliteten, som sagt, inte har infunnit sig än har hjärnan helt klart börjat ställa om sig från sommar till jul. För ett par dagar vaknade jag nämligen upp från en stressig dröm som involverade att jag på något sätt hade glömt att skaffa julgran och kom på det först på julaftonsmorgonen.
 
 
En lista från Svensk Jul har cirkulerat på andra julbloggar och jag tänker inte vara sämre än att svara på den, jag med.

1. Vilket datum klär du granen?
Det varierar men det brukar bli mellan den 21:a och 23:e.

2. Vilka julmarknader brukar du besöka?
Jag brukar faktiskt inte gå på julmarknader alls, men i år har jag tänkt försöka ta mig till ett par stycken.

3. Om du julpysslar vad gillar du bäst att göra då?
Som jag säkert har skrivit förut är jag inte mycket av en pysslare. Jag brukar istället fokusera på min konst, sömnad osv. Förra året planerade jag att sy min egen julklänning, men det blev aldrig av. Kanske kan jag göra det i år!

4. Brukar din stad/by pynta mycket eller lite?
Stockholms mängd pynt varierar en hel del. Förra året slog de på stort på sina håll och det hoppas jag verkligen att de gör igen.

5. Har ni tomte?
Vi har inte haft tomte på flera år nu, men vem vet, kanske kommer vi ha en tomte i framtiden.

6. I vilka rum brukar ni ha julgardiner?
Nu för tiden är det egentligen bara jag som har gardiner hos mig då vi inte längre har några gardinstänger i resten av lägenheten.

7. Vad gör du dan förre dopparedagen?
Den dagen används mest för att göra de sista förberedelserna och att helt enkelt mysa lite hemmavid.

8. Vad är viktigaste som du måste baka till jul?
Lussebullar är en självklarhet. Hoppas på lite bättre saffran än det jag hade oturen att få förra året.

9. Favoritjulgodis som måste finnas på ditt gottebord?
Minibiskvier! Inte en tvekan om saken.

10. Dricker ni glögg på julafton i så fall när på dagen?
Oftast medan vi tittar på Kalle.

11. Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Jag står för mycket av julpyntet, men även far min brukar se till att vi julpyntar.

12. Julknäcke eller vörtbröd?
Jag brukar inte äta något av dem, om jag ska vara ärlig.

13. Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nej, jag skulle nog aldrig kunna tänka mig att jobba på julafton. Det är min absoluta favoritdag på året och jag skulle känna mig väldigt sorgsen om jag var tvungen att jobba då.

14. Hur ser din julfrukost ut?
Tunnbröd med julskinka, samt risgrynsgröt.

15. Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av någon i din släkt?
Jag har väl egentligen inte fått några recept av någon i släkten.

1 kommentar
Svensk Jul

Roligt du svarade och roligt att läsa dina svar :-)