När är det ok att julpynta?

Det är så roligt att jag har fått kollegor som älskar julen lika mycket som jag. Man kan prata om vad man planerar att baka och när man planerar att baka det, dela recept redan i oktober och säga saker som "Men var ska julgranen stå om restaurangen utökar?" utan att låta helt knäpp. Vi pratade med en av våra högre chefer idag och han tyckte vi var smått galna som redan går i jultankar och räknar ner veckorna (bara 9 veckor idag!). Han skulle bara se alla julbloggar.
 
Jag brukar läsa Magdalena Ribbings spalt i DN när det blir dött i receptionen. Dagens fråga handlade om när det är "okej" att börja julpynta. HÄRLIGT när julen kommer in i vardagslivet, tycker jag.
 
Tydligen hade frågeställaren fått klagomål från grannar och till och med lappar där det står att man inte får sätta upp ljusslingor på balkongen förrän efter Lucia (alldeles för sent i min mening). Själv tycker jag att alla får pynta så tidigt de vill. Det är bara mysigt när man ser att adventsstjärnor och ljusslingor börjar lysa upp mörkret. Jag kan tycka att det är lite tråkigt när vissa aldrig tar bort pyntet under året för då blir det inget särskilt till jul, men att faktiskt gå så långt att man klagar... Hujedamig, vilken dålig hyfs vissa har.
 
När tycker ni att det är ok att börja pynta (särskilt utvärtes)?
5 kommentarer
Johanna (Johannas Julblogg)

Veckan innan första advent tycker jag är ok. Inte skulle jag bli arg på nån som börjar tidigare. Lucia är sent!

Svar: Visst är det?! Då hinner man ju knappt njuta innan man ska ta bort allt igen.
Ellinors julblogg

Nilli

Efter Lucia?! Nej, alldeles för sent! Jag brukar försöka få upp min ljusslinga på balkongen nån vecka innan första advent. Hade det inte varit för att jag lindar in balkongräcket i granris (vilket är lättare att få tag i närmare advent) först så hade jag nog gjort det tidigare!

Svar: Själv brukar jag försöka få upp slingan under november. När det redan är mörkt när man kommer hem från jobbet är det dags, tycker jag.
Ellinors julblogg

Anonym

Belysning som inte är så julig, som tex en ofärgad enkel slinga tycker jag att en kan sätta upp i november nån gång. Det är ju så mörkt :-) Juligare saker till första advent. Däremot skulle jag bli galen på en granne om de satte upp en blinkande belysning, i varje fall om den syntes inifrån. Skulle bli väldigt störd av det.

/Marlene

Svar: Det håller jag med om! Jag hade förut en granne som julpyntade så gräsligt på balkongen. Tack och lov bodde de i mitt hus så jag slapp se det inifrån.
Ellinors julblogg

Malin

Hej Ellinor, jag hittar inte din mailadress, skulle du kunna maila mig?

/Malin

Josefines jul

Jag startar helgen vid första advent :)

Svar: Så gör jag också, förutom med balkongens ljusslinga. Den har jag redan satt upp, faktiskt.
Ellinors julblogg