Pumpapaj

Nu ska ni äntligen få receptet på pumpapajen jag skrev om för ett par dagar sen. Den smakar mycket av pepparkaka = underbart.
 
Mitt tips är att frysa pajen något eller åtminstone låta den stå i kylen ett par timmar innan den äts. Det ger fyllningen lite mer textur, vilket jag föredrar mot en helt slät och något lös fyllning vilket man får innan den har kallnat helt.
 
Originalreceptet är från Söta Saker, men jag gjorde om det lite för att passa mina egna behov/preferenser. I det receptet står det hur du kan göra din egen pumpapuré om du vill eller inte kan hitta färdig puré.
 
 
 

Pajskalet

100g socker
200g smör
300g vetemjöl
1 tsk kanel
1 ägg
Jag fick lite deg (ca. 1/4) över så man kan minska något på mängden, eller så gör man som jag och tillsätter lite socker i den deg som blir över och gör kakor av det.
  1. Mixa socker, smör, mjöl och kanel tills allt har blandats ihop.
  2. Tillsätt ägget och mixa tills en degklump bildas. Mixa inte degen för länge.
  3. Slå in degen i plastfilm och platta till den lite.
  4. Lägg in i kylen i ca. 30 minuter.
  5. Tryck ut degen i pajformen, eller kavla ut degen och klä pajformen.
  6. Sätt ugnen på 160°.

Fyllning

1 burk pumpapuré (alternativt, gör din egen puré. Du behöver ca. 5dl)
4 ägg
2½ dl vispgrädde
1½ dl socker
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
½ tsk malen nejlika
½ tsk malen kardemumma
  1. Häll pumpapurén i en vispskål.
  2. Tillsätt ett ägg i taget och vispa emellan.
  3. Häll i grädde och vispa tills allt har gått samman.
  4. Vänd ner socker och kryddor.
  5. Häll smeten i pajskalet och grädda i mitten av ugnen i ca. 50 minuter. 
    Fyllningen kommer stanna lite mer när den kallnar, men bör vara ganska stabil när du tar ut den ur ugnen.
  6. Servera med en klick vispad grädde.
pumpapaj pumpkin pie
0 kommentarer