Första jullistan 2016

Det är hög tid att jag besvarar årets första jullista. Denna hittade jag på Jennys jul.
 
Vad betyder julen för dig?
Så otroligt mycket. På något vis blir jag så lugn av julen, trots att jag ibland stressar över alla förberedelser och att dessutom hinna blogga om det. Men när julen väl är där känner jag bara ett lugn. Julen för även med sig mycket nostalgi för mig, vilket ibland gör mig sorgsen. Jag tänker på att aldrig kommer få fira jul med hela min familj igen, eftersom mina föräldrar gick skilda vägar kring julen 2009, och kommer ihåg de underbara jularna vi hade när alla var tillsammans.
 
När börjar julen enligt dig? Och när slutar den?
Julen börjar så smått i november, i och med att jag börjar lyssna på julmusik och titta på julfilmer då. Men den börjar på riktigt dagen innan advent. Och den här lördagen innan advent ska jag INTE köpa något. De två senaste åren har jag varit ute (förra året i regnrusk) för att köpa sånt vi inte hade. Allt ska vara förberett då.
 
Favoritpynt?
Troligen adventsstjärnorna. Vi har en i varje fönster hemma, förutom i min brors sovrum som är helt orört av julen... Hur vi kunde bli så annorlunda på julälskarfronten förbryllar mig.
 
Bästa rätten på julbordet?
Janssons frestelse, utan tvekan.
 
Bästa jullåten?
Det finns ju så många otroligt bra. Another Christmas Song av Jethro Tull är en ständigt favorit, men jag älskar även Nat King Coles version av O Holy Night. Jag ryser varje gång jag hör den rösten.
 
Vad är ett absolut måste under julen?
Att vara med familjen. 
 
Något du inte tycker hör julen till som andra kanske älskar?
Egentligen tycker jag inte att Aladdinasken hör till julen. Kanske är det för att jag gör så mycket eget godis och för att vi aldrig hade den under min uppväxt. Jag tror faktiskt att förra året var den enda gången vi har haft en Aladdinask på godisbordet och det var för att de sålde dem för extremt låga priser dagarna innan jul.
0 kommentarer