Limepraliner

Så kommer äntligen det sedan länge utlovade receptet på limepraliner. Hur passar det till jul, kanske ni frågar er. Alldeles utmärkt! Julafton tenderar att bli fylld med tung mat och då är det gott att bryta upp allt det med lite frisk citrus, tycker jag. Dessa praliner har blivit en stor favorit hos mig och min familj.
 
Vill man kan man använda citron istället för lime, eller blanda citron och lime. Jag har provat båda de varianterna och det fungerar hur bra som helst.
 
 

Limepraliner ger ca. 50 praliner

50 pralinskal i vit choklad - egengjutna eller färdiga
Skal av en lime (~1 tsk)
60g limesaft (~2 lime)
25g grädde
15g honung
150g vit choklad
10g rapsolja (eller annan neutral olja)
10g smör
 
(tips: pensla insidan av ischokladformar med två lager tempererad vit choklad för att göra egna skal utan pralinformar)
  1. Koka upp limesaft- och skal tillsammans med grädde. Dra av från plattan precis när det börjar koka.
  2. Låt detta dra i 5 minuter och sätt tillbaka blandningen på plattan och koka upp igen.
  3. Rör i chokladen och rör tills allt har smultit ned.
  4. Tillsätt smör och olja och rör om.
  5. Låt kallna i en spritspåse eller en fryspåse (en 3 literspåse passar utmärkt). Det är lättare att arbeta med en något stelnad fyllning. Den är ganska rinning i sin naturliga form.
  6. Fyll pralinskalen. Lämna några millimeter för lock.
  7. Låt pralinerna stelna lite i kylen. Locka dem sedan med tempererad vit choklad.
godis limepraliner praliner
2 kommentarer
Maries strålande jul

De ser verkligen goda ut!

Svar: Det kan jag lova dig att de är!
Ellinors julblogg

Annette

Hej, jag har skapat en julgrupp på FB! Alltså inte en sådan med hyacinter, utan en grupp att diskutera julen i, få tips, dela med sig tips, ställa frågor osv. Mest för att jag är så sugen på att prata om jul mest hela tiden;) Det vore kul om du och dina läsare ville vara med! Gruppen heter "Julstämning & Bjällerklang" och är nystartat. Tipsa gärna andra. Juliga hälsningar, Annette.