The return of tryffelskal

Idag är det exakt 10 veckor kvar till julafton. Det låter så lite men ändå är det nästan en femtedel av året, så än ska jag inte stressa upp mig. 
 
Jag sitter nu och tittar på vilka tryffelskal jag ska inhandla så att jag kan sätta igång med provbakandet av godis och få upp lite recept i god tid innan julafton. Jag tycker egentligen att julgodis ska göras från scratch, men det finns nog inget tråkigare än att gjuta egna skal enligt mig och då är färdiga skal en gudagåva. Dessutom är det ju faktiskt innehållet som gör pralinen.
  
Jag skrev om att man kunde köpa färdiga tryffel-/pralinskal 2013, men det tål att upprepas eftersom det inlägget var så uppskattat och det var säkert några som missade det eller inte följde bloggen då. Vissa av länkarna i det inlägget fungerar dessutom inte längre (vilket man kanske kan förvänta sig efter två år).
 
I år har jag lyckats hitta skal på många ställen. Här är några av dem, men fler finns att hitta genom en sökning på tryffelskal, pralinskal eller tryffelkapslar.
 
Tårtkonst
Här finns tryffelskal i kulform (även kallade tryffelkapslar) i vit, ljus och mörk choklad.
63st / förpackning. Pris: 129:-
 
Marron 
Tips från en läsare, Carin. Även dessa är i kulform och finns i vit, ljus och mörk choklad.
2 ark à 63 skal, dvs. 126st / förpackning. Pris: 195:-
 
Åsö
Denna sida är också ett tips från Carin. Priset per förpackning är högre, men man får också många fler skal per förpackning. För 545 kr får du till exempel en förpackning med hela 567 tryffelkapslar! 
Åsö har även en mängd andra färdiga skal i olika former och är helt klart värt ett besök om man har tänkt göra mycket godis. 
 
Chokladgallerian
Även här är det tryffelkapslar som gäller. Vit, ljus och mörk choklad.
Priser varierar beroende på typ av choklad och mängd skal / förpackning (63 eller 2*63).
 
Bagaren och Kocken
Här finns hjärformade tryffelkapslar. Tyvärr endast i mjölkchoklad.
De säljer även kvadratiska skal i vit, ljus och mörk choklad.
63st / förpackning. Pris: 129:-
 
Från arkivet. Såhär kan pralinerna se ut i tryffelkapslar.
pralinskal tryffelkapslar tryffelskal
3 kommentarer
Johannas julblogg

Smart med färdiga skal!

Svar: Eller hur?! Man sparar så mycket tid.
Ellinors julblogg

Carin Olofsson

Bagaren & Kocken har utökat sitt sortiment med kuber i både mörk, ljus och vit choklad: https://bagarenochkocken.se/baktillbehor/pralinformar-och-tillbehor/pralinskal-kub-mork-choklad/. Även dessa kostar 129:- per förpackning om 63 stycken.

Carin Olofsson

Oops, såg nu att du redan skrivit om dem. :)

Svar: Tack ändå! Alltid tacksam för tips :)
Ellinors julblogg