Minibiskvier

Jag har haft det här receptet uppe förut, men det var dåligt skrivet och jag var helt enkelt inte nöjd med inlägget. Men nu är det tillbaka! Det här en av de få saker jag känner att jag måste baka till jul. Inte ens knäck är ett måste. Men det är de här.
 
 

Bottnar ca. 25 stycken

200 g mandelmassa
1 äggvita
 
  1. Sätt ugnen på 200°C
  2. Riv mandelmassan grovt.
  3. Hur du gör nu beror på vilket resultat du är ute efter.
    • Arbeta samman mandelmassan och äggvitan med en gaffel.
    • Eller vispa äggvitan lätt, bara så att det blir till ett skum. Tillsätt mandelmassan lite i taget och fortsätt vispa tills allt har gått ihop till en massa.
    • Vispar man ihop bottnarna blir de slätare än om man använder en gaffel. Jag kan själv tycka att det är finare när de är lite taggiga, men att vispa ihop dem går bra mycket snabbare.
  4. Klicka ut små bollar, ungefär som en enkrona i storlek på en ugnsplåt klädd med bakplåtspapper. Det lättaste sättet at forma bollarna, tycker jag, är att ta två lite större teskedar och flytta massan fram och tillbaka några gånger. Det är lite svårt att förklara, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
  5. Doppa en sked i lite vatten och pressa ner bollarna lite så att de är platta på toppen. Gör man det blir det mycket lättare för biskvierna att stå upp när de är klara.
  6. Grädda mitt i ugnen i ca. 5-10 minuter, eller tills de får en gyllene färg. Titta till ofta!
  7. Låt biskvierna svalna lite på plåten tills de är kalla nog att ta i med händerna. Lägg ner dem i en plastpåse och låt kylas ner i kylen.
 

Cognac- och chokladcreme

2 msk vispgrädde
1 msk cognac
100 g mörk choklad/blockchoklad
+ mörk choklad att doppa i
  1. Hacka chokladen grovt.
  2. Sjud grädden och cognac. Tillsätt chokladen när det börjar bubbla och rör om tills den har smultit helt. Låt cremen stelna lite i kylen så att den blir lättare att hantera.
  3. Sätt en klick creme på botten (alltså den del som var mot plåten) av varje biskvibotten för att se till att den räcker till. Använd sedan exempelvis en smörkniv för att breda ut cremen som en liten topp.
  4. Smält choklad för doppningen och doppa biskvierna så att chokladen täcker cremen.
 

Angående doppchokladen

  • Det allra bästa är att temperera den så att den inte smälter i rumstemperatur. För instruktioner om hur man gör det refererar jag er till Erica (Tomtens Dotter) som har skrivit hur man gör i sin blogg här. De instruktionerna överensstämmer helt med vad jag lärde mig i bageri- och konditoriskolan och det verkar onödigt att jag också skulle skriva hur man gör.
  • Det går även att smälta chokladen i mikron. Men gör det i kortare intervaller. Börja på 30 sekunder och minska sedan till 5-10 sekunder. Rör runt mellan varje gång. Och ha för guds skull inga metallprylar i smältskålen. Metall och mikronvågsugnar är inte en bra kombination.
  • Om du inte orkar temperera, låt chokladen svalna lite iallafall så att du inte bränner fingrarna vid doppandet. Dessutom smälter inte cremen om chokladen inte är så varm.
  • Använd ett ganska lite kärl för doppandet (om du inte har väldigt mycket choklad) så är det mycket lättare att doppa dem.
Biskvier Chokladbiskvier Minibiskvier julgodis
0 kommentarer