Johannas jullista

Johanna, med bloggen Johannas julblogg, har skrivit en jullista. Jag älskar att svara på listor så den här ska givetvis besvaras.
 
Hade du en bra jul förra året?
Absolut! Jularna har visat sig vara trivsamma trots att min familj numera är uppdelad (men visst skulle jag önska att vi alla firade tillsammans).

Vem firade jul i ditt hem förra julen / I vems hem firade du jul?
Vi firade hemma. Allt som allt var vi nio pers: jag, pappa, Robert (bror), Jim (äldre halvbror), pappas fästmö, hennes mamma och två döttrar, samt den ena dotterns sambo.
 
Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?
Jag har så otroligt många bra minnen av min barndoms jular. Det var den allra bästa tiden på året. Det är det väl egentligen fortfarande. Jag tyckte väldigt mycket om julaftonsmorgnarna. Robert och pappa sov alltid ganska länge, men både jag och mamma var uppe tidigt och jag minns att det var så härligt. Jag tittade på En Julsaga (Farbror Joakim-versionen) eller vad som gick på TV just då och mamma kokade risgrynsgröt och hjälpte mig att slå in någon julklapp.
 
Vilket är ditt värsta barndoms-julminne?
Det värsta julminnet är ganska nytt. Mina föräldrar separerade i november 2009, men vi firade ändå jul tillsammans (det är jag glad att vi gjorde), men redan på juldagsmorgonen tog hon tåget till Göteborg där mannen hon lämnade pappa för bodde (och dit hon nu har flyttat). Jag kommer inte på något dåligt julminne från när jag var liten.
 
När slutade du tro på tomten?
Jag minns verkligen inte, men jag kommer ihåg att jag en jul kände igen pappas polisonger bakom tomtemasken. Av alla saker var det polisongerna jag kände igen...

Vad är det godaste du har ställt ut till tomten på julafton?
När jag var liten satte vi alltid ut risgrynsgröt på balkongen då tomten "tar en extra sväng förbi alla husen med sin släde" under natten mellan julafton och juldagen. På juldagsmorgonen var en del av gröten uppäten och under julgranen låg varsin extra-klapp till mig och Robert.
 
Ger du något till välgörenhet etc under julen?
Nej, men vore jag rikare skulle jag definitivt göra det.
 
När julhandlar du?
Jag brukar försöka börja i oktober, men tyvärr hamnar de flesta inköpen i december.

Hur dags vaknar du på julafton?
På senare år har det blivit vid elvatiden, men jag skulle vilja vakna riktigt tidigt. Vid åttatiden iallafall.
 
När äter ni julmat?
Det brukar nog bli runt sex eller sju.
 
Hur dags öppnar ni julklappar?
Det varierar från år till år, eftersom vi gör det när det känns rätt. Det blir oftast ganska sent.
 
Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?
Det är väldigt svårt att svara på. Jag vet inte! Jag brukar alltid få en massa bra saker.

Hur brukar din stad/by/kommun julpyntas?
Jag är inte inne i Stockholm så mycket så det är svårt för mig att svara på. Är jag i stan är det mest på Drottninggatan, men där brukar det hänga julbelysning mellan husen, såvitt jag minns.

Hur länge är du ledig vid jul?
Jag pluggar på distans, även under julen, så egentligen är jag inte ledig alls. Men jag ska se till att göra klart alla arbeten så att jag kan vara ledig under julen.
 
Hur länge efter jul har du kvar din julgran?
Jag har gärna kvar julgranen så länge jag kan! Åtminstone januari ut vill jag ha kvar den, om den inte barrar för mycket. Att slänga ut den vid tjugondag knut är alldeles för tidigt för mig.
 
Har du någon gång firat jul utomlands?
Nej, men det kanske blir så någon gång i framtiden. Mina morföräldrar har nämligen flyttat till Grekland, men helst firar jag i gamla Svedala.

Har du någon gång gjort egna julkort?
Nej, jag är inte så pysslig av mig, men jag skulle gärna prova på det i år.

Tycker du om att sjunga julsånger?
Ja! Det är en av de största anledningarna att jag ville börja sjunga i kör igen (men givetvis är det jättekul att sjunga även när det inte är jul). Jag gick i kör när jag var yngre och saknade alltid luciatågen, osv. när jag slutade.

Vem vill du helst fira jul med utöver familjen/släkten?
De som var med på julafton 2011.

Om du fick tio miljoner, hur skulle du fira jul då?
Jag skulle köpa dyrare julklappar, men annars skulle jag inte vilja göra så mycket annorlunda från hur jag brukar fira.

Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?
Jag skulle gärna slippa fira jul på olika håll, men så är det nu och jag kommer nog vänja mig såsmånigom.

Tror du att vi får en vit jul i år?
Det har redan blivit rätt så kallt så jag hoppas innerligt att vi får en vit jul.

Vad vill du att tomten ska ha med sig för julklapp till dig?
Jag har precis börjat med en önskelista så jag har inte så många önskningar än så länge, men jag skulle gärna vilja ha KT Tunstalls album Eye To The Telescope och Drastic Fantastic, samt några TV-serier (Farscape, Stargate Atlantis, m.m.).
0 kommentarer