Lite blandat

November har alltid varit en tuff månad för mig när det kommer till julbloggandet. De där julkänslorna som pockar upp någon gång i oktober har svalnat av lite och det finns inte särskilt mycket nytt att skriva om heller. Även avsaknaden av snö eller några tecken alls att vintern är på väg gör att julkänslan försvinner lite.
 
Tyvärr har jag också varit urusel på att läsa och kommentera andras blogginlägg och jag har helt missat meddelandena om att Petra Mede blir årets julvärd och att årets julklapp är råsaftcentrifugen. Jag har flera hundra inlägg som väntar på mig så jag ska ta mig en liten stund för att skumma igenom bloglovin och ta mig igenom inläggen.
 
Idag ska jullådorna plockas upp ur källaren så att vi kan börja med adventspyntandet och jag är nästan 100% säker på att julstämningen kommer att infinna sig så fort adventsstjärnorna är uppe. Så är det varje år. Även gardinerna för sovrummet ska strykas så att de kan sättas upp imorgon.
 
Igår provkokade jag knäck för att se vilken temperatur som faktiskt blir bäst. Förra året kokade jag den till 125 grader och igår 130. Vid 125 blir den enligt mig alldeles för mjuk, men vid 130 är den ett uns för svårtuggad så när jag gör nästa sats till julaftons gottebord tänker jag ta smeten från plattan vid 128 grader. Det borde bli ett bra mellanläge. Gott blir det iallafall.
 
0 kommentarer