Tryffelskal

Jag har planer på att göra många olika praliner i år, men är det något jag tycker är tråkigt när det kommer till att göra julgodis är det att gjuta skal.
 
Som ni kanske vet gick jag en bageriutbildning för två år sedan och trots att jag inte blev någon bagare fick jag lära mig mycket som jag använder mig av i mitt liv som hobbybagare. I utbildningen ingick en kurs inom konfektyr och där fick jag reda på att det går att köpa färdiga tryffelskal (små kulor som man fyller med sin pralin-/tryffelfyllning, lockar med choklad och sedan dekorerar på valfritt sätt, t.ex. genom att doppa/rulla dem i smulten choklad). Hallelujah! Trots det har jag inte lyckats hitta skal som inte kostar skjortan/går att köpa som privatperson... förrän nu. 
 
Bild lånad från tartkonst.se
 
Igår satt jag och googlade efter tryffelskal och har äntligen lyckats hitta skal på två olika ställen: Tårtkonst och Bagaren & Kocken. De är lite dyrare på tårtkonst, men där går det att köpa kulor i mjölkchoklad, vilket inte finns hos Bagaren & Kocken. De har istället hjärtformade skal som jag tror är gjorda i mjölkchoklad. I en förpackning får man 63 skal och priset går mellan 95 och 149 kronor, vilket jag tycker att det kan vara värt. Jag tänker mig även att man skulle kunna använda formen de kommer i för att gjuta egna kulformade skal i framtiden. Jag har hört att andra har gjort så.
 
Bagaren och kocken: Vita (95:-), Mörka (129:-), Hjärtformade (95:-).
Tårtkonst: Alla skal (149:-).
 
Vet du att det finns skal för ett bättre pris någon annanstans får du hemskt gärna lämna en kommentar.
 
Lime- och daimpraliner från 2011
2023-02-16: Stänger av kommentarer på det här inlägget då det kommer in alldeles för många spamkommenterar.
julgodis pralinskal tryffelskal
14 kommentarer