Novemberutmaning - Dag 4

Dag 05 – Din definition av julen– bild/dikt/låt/tankar/film etc.
Jag fick tänka länge och väl tills jag kom på att denna film är min definition av julen. För mig handlar julen mycket om traditioner och på senare år nostalgi.
 
När jag var liten visade de Musse Piggs julsaga varje julaftonsmorgon. Det var tradition för mig att stiga upp tidigt (fast solen var uppe så det kan inte ha varit jättetidigt) för att titta på den och blev så ledsen det år jag upptäckte att de hade bytt ut den mot Richie Rich...
 
Jag känner mig djupt nostalgisk när jag tänker tillbaka till julaftonsmorgnarna när jag var barn. På sätt och vis var det morgnarna och inte julaftonskvällen som var höjdpunkten. Jag och mamma var alltid vakna långt innan min pappa och bror vaknade. Jag minns inte om jag vaknade självmant eller om mamma kom och väckte mig, men det var alltid vi två som var uppe först.
 
Den version jag såg var givetvis dubbad till svenska och jag har nog aldrig sett den på engelska förr, men jag ska nog vänja mig vid en skotsk Farbror Joakim. Jag tänker inte titta på den nu, utan funderar på om jag kansek ska spara det till julafton och få tillbaka den traditionen, även om inte jag och mamma bor under samma tak längre.
 
Var det någon annan som såg Musse Piggs julsaga under nittiotalets julmorgnar?
 
0 kommentarer